04.09.2014 – 20.09.2014

Kolekcja 2014

Kolekcja Bunkra Sztuki to sfera artystycznego eksperymentu. Na przestrzeni ostatnich lat rozwój Kolekcji w wyraźny sposób został związany z pojęciem dematerializacji dzieła sztuki[1]. W latach 2012–2014 do zbiorów Bunkra dołączyły prace o tak efemerycznym charakterze jak instalacja zapachowa; w istotę wielu z nich wpisane jest przemijanie materii, z której zostały stworzone. Pojawiły się w nich także dzieła funkcjonujące jedynie w przestrzeni wirtualnej. Zbiory wzbogacono w tym czasie również o działania performatywne, których zasadnicza forma istniała jedynie w momencie ich realizacji. W przestrzeni Galerii powstały ponadto dzieła o charakterze site-specific, stworzone przez artystów i artystki z myślą o architekturze Bunkra, jego historii, pracownikach i odwiedzających go osobach – co stanowi istotny element konstruowania tożsamości samej Kolekcji Bunkra Sztuki. W efekcie w coraz większej mierze postrzegać ją można jako sferę doświadczeń, będących udziałem zarówno twórców, jak i – przede wszystkim – odbiorców.

W 2014 roku w Kolekcji Bunkra Sztuki gromadzenie różnorodnych doświadczeń oraz odbiór sztuki nadal poddawane są analizie. Zaproszeni do współpracy artyści i artystki dążą do nawiązania dialogu z odbiorcą, zaś swoje prace traktują jako źródło inspiracji widzów do dalszej refleksji, bodziec stymulujący ich wyobraźnię i skłaniający do otwierania się na nowe doświadczenia. Nie obawiają się również eksperymentów z wykorzystaniem rozmaitych form i mediów.

Zapraszamy!



[1] Rozumianym w ślad za Lucy Lippard jako zastąpienie istniejącego fizycznie dzieła sztuki przez koncept.

Wrzesień 2014:

04.09.2014 (czwartek), godz. 18 | Angelika Markul

Instalacja wideo 400 milliards de planètes ukazuje działanie i rotację gigantycznego teleskopu, znajdującego się w obserwatorium ESO (European Southern Observatory) na pustyni Atacama w północnym Chile.

04.09.2014 (czwartek), godz. 18 | Maciek Chorąży

W instalacji zaaranżowanej w przestrzeni Bunkra Sztuki artysta – eksplorując motyw pamięci autobiograficznej – porusza się na granicy autoantropologa, który spogląda na swoje życie-spektakl z perspektywy widza.

19.09.2014 (piątek), godz. 18 | Bartek Buczek

Celem książki artystycznej Za drogie, za słabe, zbyt trudne – kilka przepisów na dzieło sztuki możliwe w hipotetycznym świecie fantasy jest przywołanie kilku niezrealizowanych pomysłów na dzieło sztuki, ich analiza, rozważenie przyczyn ich niezrealizowania i próba przekucia żalu związanego z niewykonaniem dzieł w zadowolenie związane z zaakceptowaniem stanu, w jakim się obecnie znajdują.

19.09.2014 (piątek), godz. 18 | Mikołaj Długosz

Książka artystyczna Kraków – zdjęcie lotnicze została dedykowana Bunkrowi Sztuki, ukazując budynek Galerii i jego miejsce na mapie Krakowa (Starego Miasta). Materiałem wizualnym służącym do powstania dzieła są zdjęcia lotnicze miasta.

20.09.2014 (sobota), godz. 13 | Kornel Janczy

Interaktywna instalacja artystyczna Epicentrum umieszczona w przestrzeni publicznej Krakowa – w Parku im. Bednarskiego – wykorzystuje emisję dźwięków oraz detektor ruchu, który aktywuje działanie dzieła sztuki po wkroczeniu odbiorców w jego obszar.

20.09.2014 (sobota), godz. 15 | Michał Hyjek

W interaktywnej instalacji Rzeźba wi-fi: najdroższa perła na świecie zlokalizowanej na placu przed Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie pod refleksem światła kryje się sygnał wi-fi z cyfrowymi danymi.