Nadieżda Mosart (ur. 1995) mimo młodego wieku została uznana za największe artystyczne objawienie ostatnich lat. Jej prace znajdują się w największych kolekcjach muzealnych świata, w tym Venti w Wenecji, gdzie debiutowała w 2013 roku podczas Biennale. Określona mianem wschodzącej gwiazdy fotografii z regionu Europy Środkowo-Wschodniej artystka odwiedziła Polskę po raz pierwszy.
W swoich fotografiach Mosart przywołuje zdegradowane przestrzenie orientalizowanego Bloku Wschodniego, ginące krajobrazy małych miasteczek i keletu. To ostatnie pojęcie ma tu szczególne znaczenie: kelet, czyli właśnie blok, to nie tylko emblemat socjalistycznego modernizmu. To także rodzaj mentalności będącej przedmiotem antropologicznych badań artystki, która mimo dużej sławy skrzętnie ukrywa swoją tożsamość, tematyzując ją jedynie przez pryzmat utartych klisz i wyobrażeń na temat Wschodu.
Mosart sięga po zdegradowane medium, usterkowe aparaty czy nieoczywiste metody rejestracji obrazu. Rozbija fantazmat, z którego wyrasta cała twórczość awangardowego pokolenia młodych fotografów z naszego regionu, zajmujących się typologią efemerycznego pejzażu, swoistą architekturą przetrwania krajów dawnego Bloku Wschodniego. Twórczość Mosart jest rodzajem lirycznej, a zarazem onirycznej zadumy nad zdegradowaną przestrzenią i zamieszkującymi ją bohaterami – wydobytymi z zapomnienia, a jednocześnie skazanymi na zatracenie.
Zdjęcia prezentowane w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki są częścią projektu zrealizowanego przez Nadieżdę Mosart na początku grudnia 2018 roku przy współpracy z artystą Mikołajem Długoszem i wychowankami Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 2 w Krakowie.
Partnerzy wystawy: LabLab – laboratorium fotograficzne, Pizzeria Vicenti
Informacje główne
wernisaż: 14.12.2018, godz. 16
Informacje dodatkowe
czas trwania: 15.12–21.12.2018
współpraca: Mikołaj Długosz, wychowankowie Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii nr 2 w Krakowie
kurator: Mikołaj Spodaryk
koordynator: Kamil Sosin
miejsce: Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Galeria Dolna
wejście do Galerii od strony Placu Szczepańskiego
wstęp wolny