Spotkanie z Julienem Seroussim i frankiem leibovicim

W 2014 roku Międzynarodowy Trybunał Karny w Hadze zakończył kilkuletni proces przeciwko przywódcom kongijskich bojówek oskarżonym o popełnienie zbrodni przeciwko ludzkości w Demokratycznej Republice Kongo, rozdartej od 1998 roku wojną domową. Ta precedensowa sprawa stanowiła punkt wyjścia dla francuskiego artysty francka leibovici i socjologa Juliana Seroussi, którzy na wystawę przygotowali oparta o archiwa postępowania instalację „muzungu (ci, którzy poruszają się wkoło po okręgu)”. Julien Seroussi i franck leibovici w czasie spotkania poruszą kwestię pracy z archiwum, ale także o sposoby rekonstruowania wydarzeń w czasie postępowania, różnice w postrzeganiu ich przebiegu i pamięć. Stawiając generalne pytania, czy jest możliwe odtworzenie przebiegu wydarzeń, w jaki sposób model procedowania wpływa na ustalenie faktów. Prezentowana instalacja oraz spotkanie stanie się także pretekstem do podniesienia kwestii ustanowienia międzynarodowej sprawiedliwości.

O artystach:

Julien Seroussi – (1977) – doktor socjologii, współpracuje z franckiem leibovicim przy realizacji prezentowanego na wystawie dzieła. Jest zainteresowany międzynarodowym postępowaniem karnym, co ma swoje źródła w jego pracy naukowej poświęconej debacie wokół koncepcji uniwersalnej jurysdykcji sędziego krajowego. W latach 2009−2012 pracował dla Międzynarodowego Trybunału Karnego w Hadze, obecnie jest członkiem wydziału sądu najwyższego w Paryżu, który to zajmuje się ludobójstwem, zbrodniami przeciw ludzkości i zbrodniami wojennymi. Autor licznych publikacji. Mieszka i pracuje w Paryżu.

franck leibovici – (1975) – artysta wizualny, posługuje się medium tekstu, używając między innymi zapisów wywodzących się z muzyki eksperymentalnej, tańca i analizy konwersacji. Przez ostatnie siedem lat pracował nad tekstem „a mini-opera for non-musicians”, traktując go jako sposób przepisania konfliktu „o niskiej intensywności”. Dziesięć zdań z tej pracy zostało zaprezentowane w muzeach, na festiwalach muzycznych i w centrach tańca. Jego pozostałe publikacje to m.in.: „few storyboards” (ubuweb, 2003), „9+11” (ubuweb, 2005), „des documents poétiques” (al dante, 2007), „portraits chinois” (al dante, 2007), „ (some forms of life) – an ecology of artistic practices” (questions théoriques / les laboratoires d’aubervilliers, 2012), „letter from Jerusalem” (z udziałem Joany Hadjithomas i Khalila Joreige’a, spam, 2012), „filibuster (a duration piece)” (jeu de paume, 2013), „on ordinary conversations” (z Grégorym Castérą i Yaël Kreplak, les presses du réel, 2014). Mieszka i pracuje w Paryżu.

 Więcej o wystawie „Tekst i jego wykonanie”
Informacje główne
10.06.2016 (piątek), godz. 18
Informacje dodatkowe
Spotkanie towarzyszące wystawie „Tekst i jego wykonanie”
Kuratorka: Agnieszka Kilian
Miejsce: przestrzeń wystawiennicza
Wstęp bezpłatny
Spotkanie prowadzone w języku angielskim

13 czerwca
poniedziałek